MANİSA ÖLÇME DEĞERLENDİRME MERKEZİ

TÜRKİYE 2021 YILINDA PIRLS ARAŞTIRMASINA KATILACAK

4. sınıf öğrencilerinin okuma becerilerinin değerlendirildiği PIRLS araştırmasına ülkemiz araştırmanın ilk döngüsü olan PIRLS 2001 uygulamasına katılmıştı. 20 yıl aradan sonra araştırmanın beşinci döngüsü olan PIRLS 2021 araştırmasına katılacaktır. 24.10.2019 tarihinde PIRLS 2021 uygulamasına katılım için Bakanlık Olur'u alınmıştır. PIRLS 2021 araştırmasının pilot uygulaması Nisan 2020 tarihinde yapılması planlanmış ve uygulamada kullanılacak metin ve maddelerin çeviri ve uyarlama işlemleri tamamlanmıştı. Ayrıca pilot uygulamaya katılacak örneklem belirlenmiş ve pilot uygulama takvimi Nisan 2020 olacak şekilde tüm çalışmalar tamamlanmıştı. Fakat tüm dünyayı etkisi altına alan Covid-19 salgını nedeniyle uygulamaya katılacak ülkemizin de dâhil olduğu birçok ülke uzaktan eğitime geçti. Bu nedenle Uluslararası Merkez ve uzaktan eğitime geçen katılımcı ülkelerin birlikte aldığı bir kararla birçok ülkede PIRLS 2021 pilot uygulaması tamamlanamamıştır. Ülkemizde de salgın nedeniyle pilot uygulama gerçekleştirilememiştir. PIRLS 2021 Nihai Uygulaması Mayıs-Haziran 2021 eğitim takviminde yapılması planlanmıştır. Uygulama ile ilgili örneklem seçimi ve araştırmada kullanılacak metin ve maddelerin çeviri ve uyarlama işlemleri de tamamlanmıştır.
TÜRKİYE 2021 YILINDA PIRLS ARAŞTIRMASINA KATILACAK

PIRLS-Progress in International Reading Literacy Study-Uluslararası Okuma Becerilerinde Gelişim Araştırması

Uluslararası Okuma Becerilerinde Gelişim Araştırması ?PIRLS ülkemizin de üyesi olduğu Uluslararası Eğitim Başarılarını Değerlendirme Kuruluşu-IEA tarafından 5 yıllık döngülerle yapılan bir tarama araştırmasıdır.

PIRLS Araştırmasının Amacı:

PIRLS, ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin farklı metin türlerine göre okuduğunu anlama becerilerini ve okuma alışkanlıklarını ortaya koymayı hedeflemektedir.  Bunun için öğrencilerin okuma becerilerini belirlemek için bilişsel testler ile öğrencilerin bu becerilerini etkileyen faktörleri belirleyebilmek amacıyla okul, öğretmen, öğrenci ve veli anketleri uygulanmaktadır.

Hedef Kitlesi ve Örneklem:

Uygulamanın hedef kitlesi örgün eğitime devam eden 4. sınıf öğrencileridir. PIRLS araştırmasına katılacak örneklemin belirlenmesi iki aşamalı küme örneklem seçimine göre yapılmaktadır. İlk aşamada uygulamaya katılacak okullar seçkisiz yöntemle belirlenmektedir. İkinci aşamada ise seçilen okullardaki uygulamaya katılacak 4. sınıf şubesi seçkisiz yöntemle seçilmektedir. Uygulamaya katılan tüm ülkelerin örneklemi Uluslararası Merkez tarafından belirlenmektedir.

Kapsamı:

PIRLS araştırmasında öğrencilerin okuma becerilerini değerlendirmek için bilişsel testler uygulanmaktadır. Testler (kitapçık) edebi metinler ve bilgilendirici metinlerden oluşmaktadır. PIRLS 2021 araştırmasında başarı testi için 18 farklı kitapçık kullanılacaktır. Her bir kitapçıkta iki farklı metin yer almaktadır. Her bir metinle ilgili ortalama 15 madde bulunmaktadır. Maddelerin yarısı çoktan seçmeli, yarısı açık uçlu maddelerden oluşmaktadır. Kitapçıklar arasında ortak metin kullanılmaktadır.

Öğrencilerin okuma becerilerini etkileyen faktörlerin belirlenmesi için uygulamaya katılan öğrencilerin cevaplandırdığı ayrıca öğrenci anketi uygulanmaktadır. Öğretmen, okul ve aile düzeyinde okuma becerileri ile ilgili veri elde etmek için uygulamaya katılan şubelerin sınıf öğretmenlerinin katıldığı öğretmen anketi, uygulamaya katılan okulların müdürlerinin katıldığı okul anketi ve öğrenci velilerinin cevaplandırdığı veli anketi uygulanmaktadır.

Ülkemizin Katılım Süreci:

PIRLS araştırmasına ülkemiz sadece 2001 yılında katılmıştır. 20 yıl aradan sonra ülkemiz PIRLS 2021 döngüsüne katılacaktır. PIRLS 2021 Uygulaması Mayıs-Haziran 2021 takviminde yapılması planlanmaktadır.

PIRLS 2021 Broşürü için tıklayınız.

0 - 0

MEB © - Tüm Hakları Saklıdır. Gizlilik, Kullanım ve Telif Hakları bildiriminde belirtilen kurallar çerçevesinde hizmet sunulmaktadır.